Jak na správnou váhu?

Základem správné váhy  je správná životospráva. Bohužel často volíme jednodušší cestu – místo toho se řada lidí rozhodne pro nějakou rychlou dietu. Celoevropsky populární je dietní jídelníček Dukanova dieta. Zvláště poté, co pomocí této diety zhubla i „královská tchyně“, tedy Carol Middletonová. V našich krajích zase prožívá určitou renesanci mléčná dieta – redukční jídelníček prof. Dolečka.

Zatímco první z nich slibuje redukci váhy bez hladu, ten druhý je razantní a hladový a slibuje zase zhubnout okolo 7 kg za 13 dnů. Pro obě diety je ovšem charakteristická nevyváženost, konkrétně orientace na bílkoviny.

Lepší alternativy

Rozhodně lepší alternativou na zhubnutí může být třeba pětifaktorová dieta Harley Pasternaka. Tento kouč hollywoodských hvězd sestavil stravovací režim, který má 5 hlavních zásad:

  • Jíst 5krát denně –  žádné hladovění.
  • Každé jídlo má 5 klíčových součástí: bílkovinu, vlákninu, zdravé sacharidy (ty s malým glykemickým faktorem), zdravé tuky (tnenasycené) a nápoj bez cukru.
  • Jídla jsou jednoduchá, takže na jejich přípravu by mělo stačit 5 minut (to je sen v dnešní uspěchané době).
  • Během týdne by se mělo cvičit 5 x 25 minut (domácí cvičení postačí, tedy nenáročná aktivita).
  • A jeden den v týdnu je „volný“, kdy se může na režim pětifaktorové diety zapomenout.

Jak je vidět, není to jen jídelníček, ale zahrnuta jsou i režimová opatření. U nás zatím není k dispozici, ale v zahraničí se dá koupit Pasternakův jídelníček jako kniha.

Jak poznáme, že máme nadváhu?

To je klíčová otázka. Správné posouzení toho, zda vůbec a kolik hubnout, je nesmírně důležité. Pro jednoduchou orientaci může posloužit kalkulačka pro výpočet BMI indexu. Index BMI (body mass index) je hodnota vypočítaná jen z hmotnosti a výšky, proto je to jen orientační údaj. Orientační proto, že nemůže respektovat tělesnou stavbu, svalovou hmotu. Po obezitu je totiž rozhodující podíl tukové tkáně. Zdravý člověk by měl mít hodnotu BMI indexu mezi 20 a 25, hodnota nad 30 už může signalizovat klinickou obezitu, tedy stav, který již ohrožuje zdraví. Stejně tak ohrožující mohou být ale hodnoty BMI pod 17,5.

Přidej komentář