Blog „Fit Fit Fit“

Kdyby Dr. Miroslav Tyrš mohl znát V.I. Lenina, možná by se neproslavil heslem Přeskoč, přelez, ale nepodlez, ale třeba parafrází citátu Učit se, učit se, učit se, který by v jeho případě mohl znít třeba: Buď fit, buď fit, buď fit! To je heslo, ke kterému se hlásíme a které je také ústředním motivem našeho nového blogu.

Kondice jako životní potřeba

Kondice a „výdobytky civilizace“

Bohužel civilizace nám přináší řadu „výdobytků“, které vedou k tomu, že máme stale méně přirozené fyzické aktivity. Nechodíme pěšky, jezdíme výtahem, mechanickou práci svěřujeme strojům. Už v pověsti o Golemovi se praví, že mu fyzická nečinnost nedělala dobře. Naše kondice a fyzická výkonnost klesá, pokud přirozenou fyzickou zátěž, o kterou jsme přišli, nenahradíme jinak, třeba sportem.

Pravidlo 3 – 30 – 130

Existuje obecná rada, jak často a jak dlouho se má sportovat, aby si člověk zlepšil nebo alespoň udržel základní fyzickou kondici? Ano, existuje a říká se jí pravidlo 3-30-130 a znamená:

  • fyzická aktivita 3x týdně,
  • vždy tak, aby alespoň po dobu 30 minut
  • dosáhla tepová frekvence hodnoty 130 tepů/minutu.

Samozřejmě jsou to „magická“ čísla pro snadné zapamatování a ve vlastním tréninkovém programu musíme přihlédnout také k věku, především u poslední hodnoty, kde s rostoucím věkem (nad 40 let) maximální zátěž ubíráme.

Cvičíme pro hubnutí

Přechozí pravidlo bereme v potaz především v případě, kdy jedním z cílů pohybové aktivity je i snížení obezity. Zde je třeba si uvědomit, že tuk je zásobárnou energie „pro horší časy“ a při tělesné aktivitě – byť intezivní – trvající méně než 20 minut, k jeho energetickému využití prakticky nedojde. Tělo nejprve využije rychlejší zdroje energie, především glykogen z jater a ze svalů. Při krátkém a úproném cvičení riskujeme proto spíše hubnutí na úkor svalové hmoty, než na úkor tuku.

Zlepšení imunity a otužování

Sport venku, především v chladnějším počasí, přispívá k otužení organismu a ke zlepšení imunity a odolnosti především vůči chorobám. Stejně tak plavání v otevřených vodách – v řekách a v přírodních nádržích – i mimo hlavní rekreační sezónu, kdy voda již nemá „bazénovou“ teplotu, má pozitivní efekt na otužilost. Pro jedince pevné vůle je vhodné i kondiční nebo sportovní otužování.

Imunitu mohou podpořit i některé doplňky stravy a léky, osvědčila se například systémová enzymoterapie (známý přípravek Wobenzym účinný proti zánětům, otokům a na podporu imunity).

Přidej komentář